Projekt jest współfinansowany z Funduszy Europejskich.

Projekt jest dofinansowany w ramach 1 Osi Priorytetowej Gospodarka wiedzy Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020. Kwota dofinansowania: 608 703,14 zł. Wydatki kwalifikowane projektu wynoszą: 1 014 505,24 zł. Dofinansowanie jest w ramach poddziałania 1.2.1 - Projekty badawczo-rozwojowe przedsiębiorstw. Tytuł projektu: "Technologia inteligentnego strumienia wiedzy językowej do nauki i doskonalenia języków obcych."

Wartość projektu: 1 014 505,24 zł

Wkład Funduszy Europejskich: 608 703,14 zł

Cele projektu

Podstawowym celem projektu jest uruchomienie w pełni funkcjonalnej i zweryfikowanej platformy do podnoszenia umiejętności językowych w oparciu o unikatowe rozwiązania technologiczne i metodykę nauczania. Celem jest stworzenie technologii inteligentnego strumienia wiedzy językowej, który będzie wydobywany z antologii multimedialnych opowiadań edukacyjnych i który będzie służyć do nauki i doskonalenia języków obcych. Dzięki technologii antologia będzie kształtowana przez rynek twórców i odbiorców, ponieważ będzie się ona dopasowywać do potrzeb edukacyjnych uczniów i będzie generować zamówienia dla twórców na tworzenie nowych opowiadań. Inteligentny strumień będzie na bieżąco i automatycznie dopasowywać się do poziomu, zainteresowań, celów oraz potrzeb edukacyjnych ucznia. Będzie zmieniać układ, treść oraz kolejność prezentowanej wiedzy językowej. Ma to na celu zmaksymalizowanie korzyści edukacyjnych, które uzyska uczeń.

Planowane efekty

Efektem jest powstanie innowacji produktowej, która polega na wprowadzeniu nowego typu przyswajania słownictwa, które jest umożliwiane bez wykonywania przez uczniów dodatkowych zadań, ćwiczeń i testów dydaktycznych (które wiążą się z podwyższonym znacznie wysiłkiem intelektualnym), ale za to metodą czytania i słuchania atrakcyjnych dla ucznia krótkich treści, które są mu eksponowane przez algorytm. Cecha efektywnego przyswajania jest możliwa dzięki zamkniętej pętli feedbacku pomiędzy: [1] tym, co technologia umie rozpoznać, że uczeń (nie)wie; [2] tym, co technologia może zamówić u pisarzy, jeśli uzna, że nie może sprostać oczekiwaniom klienta mają istniejącą antologię; [3] tym, co jest uczniowi eksponowane; [4] tym co technologia i zespół zbada (ścieżkami sukcesu oraz statystycznie), jaki jest najefektywniejszy sposób nauczania dużej grupy uczniów konkretnych słów / rodzin słów itp. metodą zarządzania ekspozycją.

Nowość polega na wdrożeniu do procesu nauki języka technologii opartej na utworze literackim, dobieranym przez algorytm. Produkt umożliwi: [1] Sposób zwiększenia efektywności przyswajalności słownictwa na poziomie zaawansowanym; [2] Prezentowanie opowieści, w których uczeń rozumie aż 90-95% treści. [3] Przyspieszenie ekspozycji ucznia na nowe słownictwo. [4] Jednoczesne czytanie i słuchanie wszystkich utworów (rozwiązany problem praw autorskich). [5] Dostosowanie się do zdolności poznawczych ucznia [6] Ekspozycja całej rodziny wyrazu zamiast poznawania odizolowanych słów. Uczeń konsumując antologię będzie miał ciągle poczucie, że rozumie 90-95% treści. Spowoduje to, że będzie mógł samodzielnie, lub z niewielką pomocą aplikacji, odgadnąć z kontekstu sens (a czasem również dokładne znaczenie) nowych dla niego słów. Technologia będzie monitorować zachowania ucznia względem poprzedniej opowieści, zdań i słownictwa i dlatego będzie w stanie oszacować, jaką opowieść pokazać uczniowi na następnej stronie, żeby ten rozumiał 90-95% treści. Pozostałe 5-10% treści będzie wykorzystywana do przeprowadzania ekspozycji nowych i uczonych słów. Każda ekspozycja będzie na innym kontekście, na różnym zabarwieniu, na różnej opowieści. Obserwuje się znaczący wzrost w przyswajaniu, gdy uczniowie jednocześnie słuchają i czytają opowieść, dlatego antologia będzie mówić do ucznia aktorskim głosem. Każdy uczeń ma swoje tempo przyswajania słownictwa oraz średni czas koncentracji uwagi. Technologia będzie monitorować zachowania ucznia, będzie prognozować pojemność pamięci roboczej ucznia (ilość slotów, która dla statystycznego ucznia to przestrzeń na 4 nowe słowa) oraz dostosowywać do niej tempo ekspozycji nowych słów. Efektywniejszy wzrost przyswajania słownictwa względem czytania literatury lub treści autentycznych (z internetu) będzie spowodowany tym, że główną wadą literatury jest to, że średniozaawansowane i zaawansowane słownictwo pojawia się w niej zazwyczaj przypadkowo i jednorazowo, to znaczy jest zbyt duża odległość pomiędzy pierwszym i kolejnymi wystąpieniami tego samego słowa. Dlatego bezwysiłkowe przyswajanie słownictwa tą metodą jest nieefektywne. Uczeń spotyka to samo nowe dla niego słowo np. co 100 lub 200 stron. Zdąży je zapomnieć lub nie ma motywacji żeby je zapamiętać. Tymczasem, efektywne przyswajanie słownictwa wymaga żeby ekspozycje nowego słowa następowały w takich odstępach czasowych, żeby uczeń nie zdążył całkowicie zapomnieć poprzedniej ekspozycji. Oznacza to, że czytanie literatury daje efekty wtedy, gdy czyta się jej bardzo bardzo dużo i gdy literatura staje się czyjąś pasją. Na przykład w badaniu naukowym (Pitts, White & Krashen, 1989) uczniowie czytali tekst o długości 6700 słów i bierne przyswajanie nowego słownictwa było na poziomie od 6,5% do 8,6%. Według badań (Teng, 2019) dla słów z jednorazową ekspozycją przyswajalność jest średnio na poziomie 14%, a według badań (Pellicer-Sánchez & Schmitt 2010) będzie to przyswajalność na poziomie 29%. Dla porównania dla opowieści Lingmine spodziewamy się wyników przyswajalności nawet na poziomie od 64% do 80%, które wynikają z badań cytowanych w opisie wniosku, choćby (Teng, 2019). WADY LITERATURY (i innych autentycznych treści np. prasa, filmy, radio): [1] jak znaleźć utwory, które pasują do poziomu ucznia? to zajmuje bardzo dużo czasu i wysiłku [2] jak znaleźć utwory, których nie trzeba ciągle czytać ze słownikiem w ręku? przecież takie wertowanie słownika rozprasza i odbiera przyjemność z czytania opowieści [3] jak nie zniechęcać zbyt trudnymi opowieściami i jak nie zanudzać tymi zbyt łatwymi? [4] żeby uzyskać rezultaty, trzeba bardzo bardzo dużo czytać [5] ponieważ w literaturze (tak samo jak w innych autentycznych treściach, takich jak prasa, radio, filmy, seriale, telewizja) ekspozycja na nowe i rzadsze słowo jest najczęściej przypadkowa i jednorazowa; [6] poważny problem z limitem zasobu słownictwa, który jest możliwy do przyswojenia tym sposobem. Produkt na tle konkurencji: [1] Producent autorskich treści na masową skalę. [2] Nauka ze względnie niższym wysiłkiem niż jest wymagany w innych aplikacjach. [3] Bez robienia ćwiczeń, zadań, testów i quizów. [4] Dwoma kanałami jednocześnie (mowa i tekst). [5] Niejawnie powtarzane słownictwo. [6] Efektywna nauka nowego słownictwa na wyjątkowo bogatym kontekście. Ilościowo i jakościowo. [7] Łączenie wiedzy po angielski z wiedzą o angielskim. ----- Na rynku istnieje wiele aplikacji, które opierają się na tzw. “fiszkach”. Przybierają one różną formę, czasem nawet obrazkową i filmową. Ich istotną wadą jest nauka skierowana na odizolowane słowa, do których dostarczany jest kontekst ubogi, niskiej jakości. Ten sposób nauki może się sprawdzać na poziomie podstawowym, ale nie nadaje się on do rozwijania języka na poziomie zaawansowanym i native. WADY APLIKACJI TYPU "Fiszki": [1] nauka odizolowanych słów, [2] brak kontekstu wysokiej jakości, [3] brak naturalnych bodźców motywujących przeniesienie fiszki do pamięci długotrwałej.

Teksty do słuchania. Native speaker

Teksty po angielsku służą do czytania z jednoczesnym odsłuchiwaniem nagrania w wykonaniu native speakerów. Zabieg ten bazuje na wynikach badań, które dowodzą, iż najlepsze efekty przyswajania słownictwa osiąga się przy jednoczesnym czytaniu i słuchaniu tekstów.

Zainstaluj aplikację