Metoda Shadowing
Metoda Shadowingu polega na powtarzaniu słuchanego tekstu w czasie rzeczywistym za native speakerem, wraz z nagrywaniem i późniejszym odsłuchiwaniu się. Metoda ta została wynaleziona przez amerykańskiego Profesofa Alexandra Arguelles’a, który sam jest poliglotą i zna ponad 50 języków. Uważa, że to właśnie dzięki metodzie “shadowing” opanował ich tak dużo. Metoda shadowingu była też używana jako technika szkolenia tłumaczy symultanicznych, głównie w Japonii.
Metoda ta opiera się na posiadaniu nagrań audio w języku angielskim. Uczeń mówi zdanie z nagrania jednocześnie z lektorem starając się odwzorować tempo oraz akcent usłyszanego zdania. Dlatego do nauki metodą shadowingu potrzebne są słuchawki i mikrofon. Uczeń wypowiada to, co w tym samym momencie słyszy w słuchawkach. Naśladuje głos z nagrania najbardziej jak to tylko możliwe, zwracając uwagę na każdą pauzę, rytm, melodię. Uczeń musi kopiować tak wiernie lektora jak tylko da radę. Niekiedy jedno zdanie trzeba powtórzyć nawet kilkanaście razy. Dzięki temu nauczy się mówić melodyjnie, intonując tam, gdzie jest potrzeba. Metoda zapewnia mega szybkie postępy. Uczeń zaczyna mieć coraz lepszą wymowę (naturalny akcent i melodię zdań) i żegna się z tzw. twardym akcentem, charakterystycznym dla Polaków.
W przeciwieństwie do wielu technik nauczania, których skuteczność jest domniemana, a rekomendowane są na zasadzie „best practices”, w przypadku techniki shadowingu istnieją konkretne badania potwierdzające jej skuteczność.
Badacze postulują, że shadowing może mieć pozytywny wpływ na:
- rozumienie ze słuchu,
- mówienie,
- łatwość zrozumienia tekstu mówiącego,
- akcent,
- płynność.
Potwierdzenie, że shadowing działa, pochodzi z:
- rozmów z osobami, które odniosły sukces w nauce języka obcego, a które przyznają, że stosowały tę technikę (Foote and McDonough, Ding, 2007, Martinsen et al 2014),
- z badań nad rozumieniem ze słuchu (przegląd w Bovee & Stewart, 2009, and Hamada, 2014),
- z badań nad poprawą wymowy (Bovee & Stewart, 2009; Hsieh, Dong, & Wang, 2013; Mori, 2011; Rongna & Hayashi, 2012),
- badań nad nastawieniem uczniów: Li-Chi (2009), badania kwestionariuszowe plus wywiady: uczniowie odczuwali większą pewność siebie po zakończeniu cyklu ćwiczeń opartych o shadowing.
Publikacje naukowe dowodzące skuteczności metody shadowingu:
- Foote, Jennifer A., and Kim McDonough. “Using Shadowing with Mobile Technology to Improve L2 Pronunciation.” Journal of Second Language Pronunciation, vol. 3, no. 1, 2017, pp. 34–56.
- Hamada, Yo. “Shadowing: Who Benefits and How? Uncovering a Booming EFL Teaching Technique for Listening Comprehension.” Language Teaching Research 20.1 (2016): 35–52. Web.
- Liu, Yeu-Ting, and Andrew Todd. “Dual-Modality Input in Repeated Reading for Foreign Language Learners With Different Learning Styles.” Foreign Language Annals 47.4 (2014): 684–706. Web.
- Liu, Yeu-Ting, and Andrew Graeme Todd. “Implementation of Assisted Repeated Reading Techniques for the Incidental Acquisition of Novel Foreign Vocabulary.” Language Teaching Research 20.1 (2016): 53–74. Web.
- Martinsen, Rob, Cherice Montgomery, and Véronique Willardson. “The Effectiveness of Video-Based Shadowing and Tracking Pronunciation Exercises for Foreign Language Learners.” Foreign Language Annals 50.4 (2017): 661–680. Web.
- Masakazu Mishima, and Lixia Cheng. “The Impact of a Computer-Mediated Shadowing Activity on ESL Speaking Skill Development: A Pilot Study.” L2 Journal 9.1 (2017): 21–35. Web.
- Nakanishi, Takayuki, and Atsuko Ueda. “Extensive Reading and the Effect of Shadowing.” Reading in a Foreign Language 23.1 (2011): 1–16.
- Zhao-Heng, Ma. “User-Oriented EFL Speaking through Application and Exercise: Instant Speech Translation and Shadowing in Authentic Context.” Journal of Educational Technology & Society 21.4 (2018): 129–142. Web.
- Foote, J. A., & Smith, G. (2013, September). Is there an App for that? Paper presented at the Pronunciation in Second Language Learning and Teaching conference, Ames, Iowa.
- Hamada, Y. (2019). Shadowing: What is It? How to Use It. Where Will It Go? RELC Journal, 50(3), 386–393. https://doi.org/10.1177/0033688218771380
- Luo, D., Shimomura, N., Minematsu, N., Yamauchi, Y., & Hirose, K. (2008). Automatic pro- nunciation evaluation of language learners’ utterances generated through shadowing. Interspeech 2008, 2807–2810.
- Saito, Kazuya, and Luke Plonsky. “Effects of Second Language Pronunciation Teaching Revisited: A Proposed Measurement Framework and Meta‐Analysis.” Language Learning 69.3 (2019): 652–708. Web.